Kedi Davranış Bozuklukları ve Danışmanlık & Terapi

Kedilerde psikolojik sorunlar ve davranış bozukluğu nedir?

Kedinin psikolojik sağlının bozulduğu ve refahının etkilendiği, çevresiyle ilişkilerinin bozulmasına neden olan davranışların tümü davranış bozukluğu olarak ifade edilir.

Kedilerde davranış bozuklukları neden oluşur?

Kedilerde davranış bozuklukları, medikal, aynı ortamı paylaştığı insanlar ya da kedilerin etkisi, uygunsuz çevre ortamı, yanlış öğrenme ve gelişim dönemi(hassas dönem) yetersizliğine bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.

Çevre ortamının etkileri, kedilerin hala insan yaşam ortamına tam olarak adapte olmaması ve hala evcilleşmeye ve evrim sürecine devam etmelerinden kaynaklanmaktadır.

Çoğu kedi insanlara ihtiyaç duymadan yaşamlarını idare edebilecek davranış repertuarına sahiptir. Bu da kedilerde, hali hazırda avlanma, beslenme, çiftleşme, gibi tek başına ya da sosyal ilişkilerde insanın önem derecesinin önemsizliğini vurgulamaktadır.

Kedilerde sıklıkla görülen davranış bozuklukları nelerdir?

• İnsanlara saldırganlık,
  • Kedilere saldırganlık,
  • Diğer canlılara saldırganlık,
  • Aşırı av etkisi ile oyun/av benzeri diş ya da tırnak geçirmeler,
  • Hatalı ya da uygunsuz tuvalet yapma, idrar ile işaretleme
  • Ses ve canlı/cansız nesnelere karşı korku veya fobi,
  • Eşya tırmalama
  • Depresyon,
  • Aşırı hareketlilik,
  • Eve yeni kedi/köpek katılımına bağlı uyumsuzluk,
  • Aşırı miyavlama,

Davranış ve psikolojik destek için ne yapılması gerekiyor?

Kedilerde psikolojik ve davranış değerlendirmesi, kedinin birlikte yaşadığı insalarla birlikte diğer kediler ve ev-çevre ortamı dikkate alınarak yapılması ile bütüncül bir analiz ve değerlendirme ile kedinin psikolojisini ve davranışlarını etkileyecek tüm faktörler incelenir ve terapi programı hazırlanır.

Yeni kedi sahiplenilmesi ya da mevcut kedili eve yeni kedi katılımı için bizden danışmanlık alabilir misiniz?

Eve yeni bir kedi sahiplendiğinizde ev ortamını, kedinin ihtiyaçlarını, ona nasıl bir ortam sunacağınızı, gelişimi için neler yapmanız gerekeceğini bizimle birlikte öğrenebilir, kedinize hem mutluluk verirken hem de ilerde davranış sorunları olmasını önleyebilirsiniz.

Kedili bir eve yeni kedi katılımı çoğunlukla kedinin sıkıldığı ya da davranış sorunlarına bir çözüm amacıyla düşünülmektedir. Kedili bir eve yeni kedi katılımı çoğunlukla iki kedi için de stresli bir süreçtir ve doğru planlanması ve organize edilmesi gerekir, hatalı ve doğru olmayan karşılaştırmalar kedilerin birbirine karşı sorunlar geliştirmesine ve ev içinde herhangi bir kedinin de ciddi psikolojik sorunlar yaşamasına neden olabilir.

Hem ilk kedinizi sahiplenmeyi planladığınızda hem de kedili evinize yeni katmayı planladığınızda adaptasyon süreci için, kediler eve gelmeden danışmanlık konusunda birzden destek almanız süreci sorunsuz ve rahat bir şekilde yönetmenize imkan sağlar.

Kedinizin davranış sorunlarının çözümü ve diğer danışmanlık destekleri için bizimle nasıl iletişime geçebilirsiniz?

İletişim için Psikoloji Ön Değerlendirme Testini doldurabilirsiniz.

Gökhan DURUKAN, Veteriner Hekim, MSc