Köpeklerde Klinik Stresini Azaltmada Oromukozjel

Köpeklerin %78’inde klinik ziyaretleri sırasında korku, kaygı ve stres(FAS) belirtileri düşükten yüksek farklı seviyelerde kendini göstermedir. Bu belirtiler genelde kaçınma, mızmızlanma, dudak yalama, titreme, idrar kaçırma, hızlı nefes alma, silkelenme, koklama, ajitasyon, aşırı uyarılmış davranışlar, kaşınma, havlama, hırlama ve saldırganlık olarak ortaya çıkabilir.

Stresin artması, köpeklerin kısa vadede tedavi uygulanırken fiziksel ya da psikolojik travma yaşamasına, stres nedeniyle bağışıklığın düşmesine, hasta yakınlarının klinik ziyaretlerini ötelemesine dahi neden olabilmektedir.

Bu sorunların çözümü için klinik ortamların fear free’‘Korkusuz klinik”ler olarak düzenlenmesi, veteriner hekim ve yardımcı personel ekibinin fear free uygulamaları ile köpekleri ve kedileri klinik ortam için ve uygulamalar yapılırken rahatlatması ve daha az strese maruz bırakması yönünde özel uygulamalar ile sağlanmaktadır.

Stres seviyesi özellikle FAS Score’u olarak 3 ve üzeri köpeklerde klinik ziyaretlerinde Pre-Visit Pharmaceuticals dediğimiz ziyaret öncesi ilaç uygulamaları ile klinikteki stres seviyesini azaltarak hem mevcut ziyareti hem de sonraki ziyaretlerde stresi azaltmaya yönelik ilaç uygulamaları sıklıkla kullanılmaktadır.

Yapılan bir çalışmada, daha önceden köpeklerde ses fobisine yönelik kullanılan ”113775-47-6′‘ formül kodlu molekülün, klinik ziyaretlerinden önce de kullanılarak, stresi azaltmaya yönelik olumlu sonuçlar verdiği belirlenmiştir.

Ülkemizde henüz piyasada olmasa da yakın zamanda bu molekülün kullanımı ile köpeklerin klinik ziyaretlerinde daha az stresli ve daha mutlu olacakları konusunda umut verici gelişmeler mevcut.

Gökhan DURUKAN Veteriner Hekim, MSc