28 Eylül Dünya Kuduz Günü

28 Eylül özellikle Afrika ve Asya kıtasındaki kuduz ölümlerine dikkat çekmek ve kuduz farkındalığı oluşturmak için dünya sağlık örgütü tarafından ilan edilmiştir.

Biz veteriner hekimler için çok ciddi bir hastalık olmasının yanı sıra zoonoz(hayvandan insana bulaşan) bir hastalık olması nedeniyle halk sağlığı açısından da önemlidir.

Bir çok haber sitesi ve veteriner bilgi sayfalarında kuduzla ilgili yazılar paylaşılmıştır ben burada kuduzun nasıl bulaştığına ya da aşılama konusuna fazladan değinmek yerine, daha çok alanımla ilgili olan ısırılma ve kuduz köpek davranışları hakkında biraz bilgi vermek isterim.

Kuduz virusu ısırık yaralarından enfekte salya sıvısı ile bütünlüğü bozulmuş deriden periferal(çevresele) sinirlerden, merkezi sinir sistemine(beyin) ilerleyip, beyin hücrelerinde hasar oluşturarak kuduz hastalığını oluşturmaktadır.

Kuduz olmamak için ısırılmamak birinci kuraldır. Isırıklardan korunmanın yolu ise köpek davranışlarını tanımak ve ona göre hareket etmektir.

Kuduz köpeklerde bazı davranış değişimleri gözlemlenmektedir;

-Karakteristik uluma,

-Saldırganlık,

-Endişe,

-Dokunmaya, ışığa ve ses tepki artışı,

-Nefes alma güçlüğü,

-Cansız neslere saldırı atakları,

-Karanlık yerlere saklanma,

-Nesneleri çiğneme,

-Boğaza kemik takılmış hareketleri yapma,

-Dilin felç olması ile dışarı sarkması,

-Alt çenenin düşmesi,

-Yutma güçlüğü, boğulma sonrası su kabına saldırganlık,

-Kusma,

-Huzursuzluk: Amaçsız dolanma

-Huzursuzluk: Eşeleme

-Büyümüş gözbebekleri,

-Boşluğu ısırma,

-Kordinasyon bozukluğu

-Sakim köpeklerin daha saldırgan olması, saldırgan köpeklerin belirli süre için sakinleşmesi,

davranışları aklımıza kuduz hastalığını getirmelidir.

Böyle bir köpekle karşılaşırsanız en yakın ilçe tarım,gıda ve hayvancılık teşkilatına haber vermeniz önemlidir.

Veteriner Hekim Gökhan DURUKAN

Hayvanımda davranış bozukluğu var mı?

Köpek veya kedinizde davranış bozukluğu var mı?

Hayvanlarınızda davranış bozukluğu olduğunu anlamak için onu gözlemlemelisiniz. Özellikle yersiz havlama, dışkı ve idrar kaçırma, tek kaldığında ev eşyalarına zarar verme, kendisine zarar verme, yersiz ya da şiddetli saldırganlık, gıda niteliği olmayan maddeleri tüketme, uykusuzluk, fazla uyuma, insanlara zarar verme gibi, cinsel isteksizlik, cinsel istek fazlalığı,hem kendi yaşam standartını  hem de sizin yaşam standartınızı bozduğunu düşündüğünüz davranışları var ise bizden randevu alabilirsiniz.

Muayenemizde, hayvan psikoloji için geliştirdiğimiz ve dünyada da kullanılan testler yardımıyla köpek ya da kedinizdeki davranış bozukluklarını sizin eşliğinde muayene edip, muayene sonuçlarımıza uygun tedavi planını sizinle paylaşıp, uygun yöntemler belirlenerek davranış bozukluklarını gidermekteyiz.

Veteriner Hekim Gökhan DURUKAN